Žertovné eseje DAREBÁCI
"Všichni mrtví, s výjimkou těch, kteří jsou naživu, a ti z nich pamatoval."Konfucius
Obsah
- Slovo autora
- Copyright Registrace
DAREBÁCI
Eseje 1. Jak jsem se stal studentem
Eseje 2. Minikolej
Eseje 3. Arkaša
Eseje 4. Dito
Eseje 5. Vagram
Eseje 6. Jevgenij
Eseje 7. Sláva Sizikov
Eseje 8. Báťa
Eseje 9. Tolik a Vagram
Eseje 10. Ilgam a Otari
Eseje 11. Péťa Kozlov a píšťalka
Eseje 12. Golubjov a Sáša Plochich
Eseje 13. Serjoža Ščerbinin
Eseje 14. Zkouška z praktické chirurg...
Eseje 15. Striptýz Lídy Syrkaševové
Eseje 16. Svět je malý
Eseje 17. Pseudosvatba
Eseje 18. Jak jsem dělal vedoucího odb...
Eseje 19. Anatomie
Eseje 20. Skupina č. 118
Eseje 21. RW
Eseje 22. Bratři Romašovovi
Eseje 23. Farmakologie
Eseje 24. Sambo
Eseje 25. Dimka vinařem
Eseje 26. Pivovar
Eseje 27. Delikátnost
Eseje 28. Vojenská příprava
Eseje 29. Festival
Eseje 30. Příliš hr do manželství
Eseje 31. Pivo na přednáškách
Eseje 32. Zkoušky
Eseje 33. Šídlo v pytli neutajíš
Eseje 34. Nešťastná událost
Eseje 35. Vendeta
Eseje 36. Lekce na celý život
Eseje 38. Snubní prsten
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Eseje 41. Výrobek č. 2
Eseje 42. Kytara
Eseje 43. Lékař, který se minul povol...
Eseje 44. Ať žije sport!
Eseje 45. Canalis nasolacrimalis
Eseje 46. Komsomol
Eseje 47. Unus – jednička
Eseje 48. Foto – Graf
Eseje 49. Tři tablety aminazinu
Eseje 50. "Polární záře"
Eseje 51. Podařená kvítka
Eseje 52. Bratr – 2
Eseje 54. Aspekty osobnosti
Eseje 56. Ďábelský úšklebek
Eseje 57. Jednadvacet žbluňků
Eseje 58. Trojčata
Eseje 59. Plov na Issyk – Kulu
Eseje 60. Spekulace! Je to byznys, nebo...
Eseje 61. Hořký cukr
Eseje 63. Krupicová kaše
Eseje 64. Pocit hrdosti
Eseje 65. Byla to vůbec láska?
Eseje 67. Lístek č. 13
Eseje 68. Když chybí smysl pro dobrodr...
Eseje 69. Portréty
Eseje 70. Exkurze
Eseje 71. Zimní zkouškové období
Eseje 72. Stierlitz může odpočívat
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Eseje 74. Hitler kaputt!
Eseje 75. Druhák
Eseje 76. Za chyby se platí
Eseje 77. Tři písmena
Eseje 78. Kníže z Imeretie
Eseje 79. Jeden seje, druzí sklízejí
Eseje 80. Pud soli
Eseje 81. Šprýmař
Eseje 82. Vzhůru na barikády!
Eseje 83. „Gorko! Gorko!“
Eseje 84. Zbabělci
Eseje 85. Zázrak!
Eseje 86. Myš! ...ve vlasech? Jak origi...
Eseje 87. Rozený porodník
Eseje 88. Mezinárodní den dětí
Eseje 91. Tumáš granát, fašisto!
Eseje 96. POPA
Eseje 97. Ty jsi ale hazardér, Paramoš...
Eseje 99. Věčně hladoví
Eseje 100. Darebáci
Po ukončení institutu
Eseje 37. Bílé chryzantémy
Eseje 53. Trojí dík
Eseje 55. Jsme jedenáctí! No a co?
Eseje 62. Fajnzilbergův omyl
Eseje 90. Ještě to není to pravé
Eseje 92. Záchrana tonoucích je v ruk...
Eseje 93. Lidé, buďte šťastní
Eseje 94. Balzám na srdce
Eseje 98. Óda na plov
Besedy v kuchyni
Eseje 39. Cihlou do hlavy
Eseje 89. Gurjevská kaše neboli besedy...
Za horizontem
Eseje 66. Paříž, Paříž...
Eseje 95. Milán – město blahobytné
Eseje 42. Kytara
Toť se ví, že už od školních let jsem se chtěl naučit hrát na kytaru. A taky zpívat. Líbilo se mi, když se sejde společnost a někdo to umí vzít pořádně do ruky. Kolem něj se shluknou posluchači a kytarista zpívá romance z hloubi celého svého srdce. Měly by to být hlavně romance. Takové jsem tedy měl představy.V pozapomenutém svazku starých dopisů jsem náhodou natrefil na jeden, ve kterém se řádka písmen podobných perličkám rozpila a vytvořila fialovou skvrnu. Rodiče mi tehdy odmítli koupit kytaru. Problém byl v tom, že před kytarou jsem se úplně zbláznil do nástroje zvaného „bajan“. Byl jsem jako umanutý: „Chci bajan a basta. A budu chodit do hudební školy, jen mi dejte bajan.“ Jako v té písni „Dajte mně bajan, zolotyje planki“.
Co se dá dělat, když syn chce tak moc ten bajan a slibuje, že se bude pilně učit? Naši mi tedy koupili bajan značky „Rostov-Don“. Říkali, že je dobrý. Tak jsem šel do hudební školy v Kemerovském Karjeru, abych se učil v hudební třídě s výukou hry na bajan. Současně se mnou se do té školy přihlásil i můj spolužák Vadik Smolenko a z paralelní třídy ještě Voloďa Dus. Vzniklo mezi námi soupeření. Vzpomínám si, že když jsem zvládl stupnice, nastudoval jsem píseň „Osamělá harmonie“ a hrál jsem ji na zkouškách na konci prvního ročníku. Zkoušky jsem udělal. Ale Vadik i Voloďa už ze všech sil hráli valčík z Lermontovovy Maškarády. A hráli ho dost dobře. A tak jsem ztratil zájem o výuku a bajan vůbec.


Všichni si jistě pamatují obchod „Melodia“, který byl v ulici 40 let Října poblíž budovy, kde byla sanitárně – hygienická fakulta. A tak Petr, který byl známý donchuán a dost často chodil do tohohle obchodu, se sblížil místními prodavačkami. Musel je uhranout, protože je poprosil, aby mu sehnali sedmistrunnou kytaru, jako dárek pro mne. Za socialismu všechno fungovalo lehce a prostě. Kytary sice nebyly na pultech, ale byly na skladě. Prodavačky zašly ze vedoucím a požádaly ho, že to jako chtějí pro sebe. A dostaly ji. A tak to 26. září 1967 nás všechny Péťa dotáhl do obchodu „Melodie“ a holčiny vyndaly z pod pultu kytaru (byla už zaplacená). Péťa začal pronášet blahopřání a předal mi vysněný nástroj. Všichni tleskali, i prodavačky. Byl jsem šťastný, a dokonce jsem zamáčkl slzu. Všichni se mi posmívali, ale laskavě a bez urážlivého podtónu. Péťa kytaru naladil už ráno před předáním. Já jsem pak všechny pozval do jídelny v ulici Leonova. Dobře tam vařili, nebylo to moc drahé a v bufetu prodávali víno „Rymnikskoje“, růžové i bílé, která měla naše skupina ve velké oblibě.

Asi tak za dva nebo tři měsíce, ale ještě před Novým rokem, jsme se s Petrem vraceli poněkud pozdě z jedné z mnoha narozeninových oslav. Už si vzpomínám, koho jsme tenkrát oslavovali. Byla noc. Šli jsme alejí, kde visívaly portréty „nejlepších občanů v obvodě“ a u DK Kirovské čtvrti se na nás nalepili tři opilci s obvyklým: „Dej mi cígo.“ Byli dost agresivní. Když jsem chodil na sambo, náš trenér „Kráva“ (Vladimír Kravčenko) nás učil, že je nejlepší zaútočit jako první a získat tak iniciativu. Vzpomněl jsem si na jeho slova a bez dlouhého rozmýšlení jsem praštil kytarou po hlavě toho nejdrzejšího. To nás „Kráva“ taky naučil, abychom zrubali toho hlavního, ostatní že pak vezmou kramle. A tak se také stalo: Násilník sebou praštil na sníh a ti dva ostatní zdrhli. Abyste si nemysleli, že jsme nějaké měkoty, nebudu vám tajit, že jsme tomu násilníkovi přidali pár kopanců. Přitom jsme mu vysvětlili, že slušné hochy je třeba nechat na pokoji. Pak jsme se rozešli domů. Bydleli jsme v ulici Leonova. Já v čísle 1 a Péťa se Sášou Salmajerem v čísle 6 nebo 8. Bylo to hned vedle koleje.
Když jsem šel ráno do institutu, procházel jsem kolem místa, kde jsme se v noci servali. Ničeho zvláštního jsem si nevšiml. V institutu projevovali všichni lítost nad zničenou kytarou a blahopřáli mi k vítězství nad třemi chuligány. Ukázalo se, že Péťa šel do školy přede mnou a na místě, kde viseli „nejlepší občané na obvodě“, nalepil na jedno z volných míst oznámení: „Včera na tomto místě Oleg Sedyšev rozbil svou milovanou kytaru o hlavu chuligána.“ Ráno si to pochopitelně přečetl málokdo, ale Péťa poctivě obcházel všechny, které znal. Vyprávěl jim o rvačce a po vyučování se tam mnozí vydali a schválně se zastavovali, aby si ten Petrův plakát přečetli. Já jsem od té doby až do dnešních dní už žádný hudební nástroj neměl, nemám a pochybuju, že nějaký mít budu.
13 srpen 2011
© Copyright: Oleg Sedyšev, 2012
Copyright Registrace №21202060355
k obsahu ↑