Žertovné eseje DAREBÁCI
"Všichni mrtví, s výjimkou těch, kteří jsou naživu, a ti z nich pamatoval."Konfucius
Obsah
- Slovo autora
- Copyright Registrace
DAREBÁCI
Eseje 1. Jak jsem se stal studentem
Eseje 2. Minikolej
Eseje 3. Arkaša
Eseje 4. Dito
Eseje 5. Vagram
Eseje 6. Jevgenij
Eseje 7. Sláva Sizikov
Eseje 8. Báťa
Eseje 9. Tolik a Vagram
Eseje 10. Ilgam a Otari
Eseje 11. Péťa Kozlov a píšťalka
Eseje 12. Golubjov a Sáša Plochich
Eseje 13. Serjoža Ščerbinin
Eseje 14. Zkouška z praktické chirurg...
Eseje 15. Striptýz Lídy Syrkaševové
Eseje 16. Svět je malý
Eseje 17. Pseudosvatba
Eseje 18. Jak jsem dělal vedoucího odb...
Eseje 19. Anatomie
Eseje 20. Skupina č. 118
Eseje 21. RW
Eseje 22. Bratři Romašovovi
Eseje 23. Farmakologie
Eseje 24. Sambo
Eseje 25. Dimka vinařem
Eseje 26. Pivovar
Eseje 27. Delikátnost
Eseje 28. Vojenská příprava
Eseje 29. Festival
Eseje 30. Příliš hr do manželství
Eseje 31. Pivo na přednáškách
Eseje 32. Zkoušky
Eseje 33. Šídlo v pytli neutajíš
Eseje 34. Nešťastná událost
Eseje 35. Vendeta
Eseje 36. Lekce na celý život
Eseje 38. Snubní prsten
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Eseje 41. Výrobek č. 2
Eseje 42. Kytara
Eseje 43. Lékař, který se minul povol...
Eseje 44. Ať žije sport!
Eseje 45. Canalis nasolacrimalis
Eseje 46. Komsomol
Eseje 47. Unus – jednička
Eseje 48. Foto – Graf
Eseje 49. Tři tablety aminazinu
Eseje 50. "Polární záře"
Eseje 51. Podařená kvítka
Eseje 52. Bratr – 2
Eseje 54. Aspekty osobnosti
Eseje 56. Ďábelský úšklebek
Eseje 57. Jednadvacet žbluňků
Eseje 58. Trojčata
Eseje 59. Plov na Issyk – Kulu
Eseje 60. Spekulace! Je to byznys, nebo...
Eseje 61. Hořký cukr
Eseje 63. Krupicová kaše
Eseje 64. Pocit hrdosti
Eseje 65. Byla to vůbec láska?
Eseje 67. Lístek č. 13
Eseje 68. Když chybí smysl pro dobrodr...
Eseje 69. Portréty
Eseje 70. Exkurze
Eseje 71. Zimní zkouškové období
Eseje 72. Stierlitz může odpočívat
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Eseje 74. Hitler kaputt!
Eseje 75. Druhák
Eseje 76. Za chyby se platí
Eseje 77. Tři písmena
Eseje 78. Kníže z Imeretie
Eseje 79. Jeden seje, druzí sklízejí
Eseje 80. Pud soli
Eseje 81. Šprýmař
Eseje 82. Vzhůru na barikády!
Eseje 83. „Gorko! Gorko!“
Eseje 84. Zbabělci
Eseje 85. Zázrak!
Eseje 86. Myš! ...ve vlasech? Jak origi...
Eseje 87. Rozený porodník
Eseje 88. Mezinárodní den dětí
Eseje 91. Tumáš granát, fašisto!
Eseje 96. POPA
Eseje 97. Ty jsi ale hazardér, Paramoš...
Eseje 99. Věčně hladoví
Eseje 100. Darebáci
Po ukončení institutu
Eseje 37. Bílé chryzantémy
Eseje 53. Trojí dík
Eseje 55. Jsme jedenáctí! No a co?
Eseje 62. Fajnzilbergův omyl
Eseje 90. Ještě to není to pravé
Eseje 92. Záchrana tonoucích je v ruk...
Eseje 93. Lidé, buďte šťastní
Eseje 94. Balzám na srdce
Eseje 98. Óda na plov
Besedy v kuchyni
Eseje 39. Cihlou do hlavy
Eseje 89. Gurjevská kaše neboli besedy...
Za horizontem
Eseje 66. Paříž, Paříž...
Eseje 95. Milán – město blahobytné
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Postavení učitele na vysoké škole se různí. Na nejnižším žebříčku vysokoškolské pedagogické kvalifikace stojí začínající učitelé. Ti většinou vedou semináře a laboratorní výuku, a také pomáhají při prověřování znalostí u zápočtů a zkoušek. Tito učitelé zpravidla nemají žádnou vědeckou hodnost podloženou dlouhými pracovními zkušenostmi.Já vlastně ani nevím, jak mám začít vyprávět o našich učitelích. Vždyť my jsme je milovali i nenáviděli. Některé jsme měli rádi a jiné jsme zase nesnášeli. Přičemž jednoho a téhož učitele někdo měl rád, a jiný ho nemohl vystát. To jsou ale krajní projevy citů. Někteří z učitelů nebyli nijak zvlášť oblíbení, jiní postrádali u studentů patřičnou úctu, a vztahy s některými dalšími vyučujícími se dostaly až na hranici sprostého hulvátství. Co jiného byste také mohli očekávat od takových maximalistů, jakými jsme byli my, když nám bylo sedmnáct let? Kupříkladu já jsem byl přijat do institutu, když mi ještě nebylo ani těch sedmnáct. A takových byla většina. Tak tedy povyprávím něco o našich učitelích. Pochopitelně nebudu psát o všech, jenom o těch, kteří zanechali v mé paměti nějakou stopu. V žádném případě nepovažuji své názory za ty nejsprávnější a objektivní. Chtěl bych se jenom podělit o vzpomínky.
Michail Ivanovič Zolotuchin (fotografii bohužel nemám) působil na katedře anatomie. Absolvoval studium na stomatologické fakultě našeho institutu a stal se učitelem. Abych se přiznal, netuším, jaký to byl člověk. Možná, že byl schopný, možná že objevil do té doby neznámou dírku na lamina cribrosa (ploténka kosti čichové), nebo možná nějaký pahrbek na crista galli (nápadný sagitální výčnělek uprostřed plotýnky kosti čichové). Je známo, že Michail Ivanovič obhájil kandidátskou práci a vedl patomorfologické oddělení na CNIL KGMA.


Letím ven. Okno, ze kterého vyletěl můj index, bylo ze strany hlavní budovy vpravo od vchodu. Přibíhám, index leží na zemi přímo vedle louže. Ještě kousek, a už bych musel žádat o výměnu, a to by opravdu byla hrůza. Vracím se s indexem zpátky do pavilónu, protože jsem si na katedře nechal aktovku. Zrovna jde naproti Žora Černobaj, mimochodem také budoucí učitel na katedře patologické anatomie. V době našich studií byl ale o ročník výš. Vyprávěl jsem mu, co se stalo. Podíval se do indexu a rozchechtal se na celé kolo. Byl to on, kdo mě pak zasvětil do problému. Stávalo se totiž, že někteří studenti psali do indexu i příjmení „Pokojnik“ (nebožtík). Nebyl jsem tedy zdaleka první. Co teď? Nepřišel jsem na nic chytřejšího, než pečlivě opravit písmeno „-j-“ na písmeno „-n-„, čímž jsem vrátil zkoušejícímu jeho občanské příjmení. Docela se mi to povedlo. Pak jsem šel na katedru. Nakoukl jsem do posluchárny, ale tam už nikdo nebyl, hupsnul jsem tam tedy pro tašku. Vtom vchází Poponnikov. Nenechal jsem ho ani nadechnout a hned jsem začal s omluvami. Vysvětloval jsem, že jsem to nevěděl a že to znělo podobně a že ho prosím, aby mi to prominul... a další podobné litanie, jak to žádá dobrý mrav. Vladimir Alexandrovič se mě už docela v klidu zeptal, prý opravdu jsi to nevěděl? Já mu na to: „Přísahám...“ A on mně zase, že prý už toho má dost, je to trapné, když si studenti nemohou zapamatovat příjmení svého učitele, ke kterému jsou pro zápočet. Mluvil tak upřímně, až jsem se v ten moment zastyděl a znovu se začal omlouvat. Pak na mě zase štěknul: „Běž odsud...“ Protože jsem už měl zápočet zapsaný v indexu, a podepsaný byl ještě před „vrhem“ z okénka, nenechal jsem se dlouho přemlouvat a rychle jsem vypadnul.

V podobné situaci jako já se octl i Tigran Petrosjan ze stomatologické fakulty, který byl příbuzný Vagrama Agadžaňana. Byli jsme s Vagramem svědky tohoto případu, protože jsme se společně s Tigranem octli na přezkoušení z latiny u Galiny Petrovny Proninové. Dvě slova o Tigranovi. Zaprvé, bylo mu už ke třiceti. Provozoval již, nejspíš načerno, svou vlastní zubní ordinaci. Na vyučování dojížděl autem značky „Volha 24“. V té době to byl nejnovější typ. Dá se říct, že byl milostpán, tělnatý, ale docela sympaťák. Na medicínu se nehlásil kvůli znalostem, ale proto, aby dostal diplom. Hlavně si nemyslete, že bych ho chtěl nějak shazovat. On sám se tím nijak netajil a říkal to mně i jiným na potkání. Nijak se za to nestyděl.
Teď dvě slova o Galině Petrovně Proninové. Byla to zkušená učitelka s dlouhou praxí, která bezmezně milovala svůj předmět. Galina Petrovna měla ale jeden fyzický nedostatek – bílý zákal na pravém oku. Studenti jí přezdívali „Oblikva“ což v překladu z latinského jazyka, který učila, znamená „šilhavá“.
Tak jsme tedy přišli na náhradní přezkoušení v následující sestavě: já, Vagram a Tigran. Abych byl přesný, tak na přezkoušení jsem šel jenom s Vagramem. Tigrana jsme potkali cestou, a když zjistil, kam jdeme, vzpomněl si, že má u „Oblikvy“ stejný rest. Šel tedy s námi, ale museli jsme mu dát slovo, že mu budeme napovídat. Po cestě se nás zeptal, jaké má „Oblikva“ jméno po otci, tak jsme mu pověděli, že Petrovna. Žádný další význam jsme v tom nehledali. Vešli jsme do posluchárny, sedli jsme si k sobě, Tigran uprostřed, aby nás měl z obou stran a mohli jsme mu něco špitnout. Naproti nám zasedla Galina Petrovna. Ti, kteří ji znali, si určitě také pamatují, že byla vždycky zachmuřená, jakoby pořád byla s něčím nespokojená. Teď už si nevzpomenu, z jakého tématu jsme byli zkoušení. Vzpomínám si jenom na to, že jsem měl připravovat cvičení 65 a Vagram cvičení 66. My dva jsme se jako obvykle učili na přezkoušení spolu, a tak jsme cvičení toho druhého znali jen prachbídně. Galina Petrovna z nějakého důvodu začala zkoušet nejprve Tigrana. Tady se ukázalo, že on má zcela jiné téma, než máme my. Byl požádán, aby odpověděl na úlohy ve cvičení 67, které zrovna zahrnovali nové učivo. Teď byste měli v té posluchárně být. Tigran jí s těžkým kavkazským akcentem docela odvážně odpovídá: „Né, ratdeji budu otpovedat sedesat pjat.“ Proninová na to: „No dovolte? Vždyť máte být přezkoušen ze zcela jiného tématu, takže přejděme prosím ke cvičení č. 67.“ Tigran opáčil: „É, jaky rozdil v tom, tak ne to tema, nu dóbre, any tebě, any mne, tak 66.“ Galina Petrovna uťala další smlouvání a povídá: „Nejsme na trhu. Přijďte příště!“

Je pravda, že se Tigran nijak zvlášť nezlobil, jen tak trochu, pro pořádek. Když jsme se rozcházeli, řekl jen: „Co já délat budu teď ?“ A zamyšleně se odporoučel. Nějaký způsob už si našel a institut dokončil. Později jsme na Vagramově svatbě spolu s ním vzpomínali na tuhle příhodu a všichni kolem, kteří to slyšeli, se chechtali s námi.
Nesmazatelnou stopu v mé paměti zanechal samozřejmě i Golubjov.

Naši učitelé,


Zato Ariel Mendělejevič dával různé známky, i když jedničky uděloval velmi zřídka. Takže opět probíhá zkouška. Jevgenij Nikolajevič nečekaně vchází do posluchárny, kde zkouší Šklovskij, nahlíží do zkušebního archu a vznáší námitku: „Ariele Mendělejeviči, jak to, že tu máte samé skvělé známky? Cožpak to všichni tak dobře umí?“ A teď si představte, že tak tři – čtyři lidi po takovém výstupu odcházejí s nedostatečnou. Trvá to jen tak dlouho, dokud do posluchárny nevletí zase Šerstennikov a nevysype na Šklovského: „Vy snad chcete, abych se otravoval s tím přezkušováním až do léta? Cožpak jsou všichni takoví zabedněnci?“ A zase odběhl. Po tomto výstupu opět celá parta několika studentů odcházela se slušnými známkami. Tak mi tedy řekněte, jestli je možné na takový pěkný párek zapomenout.
Říkalo se, že při učitelských přestřelkách se Jevgenij Nikolajevič projevoval jako vtipálek a šprýmař a na schůzích byl vyhlášeným tribunem. A jaký byl J. N. Šerstěnnikov? To, že byl nesmiřitelný bojovník s nevzdělaností a neslušností v oblasti kompetencí své katedry, to věděli studenti nejen z doslechu.
A zde máte posledního hrdinu mého vyprávění. Už v dobách, o kterých jsem psal v eseji „Minikolej“, to znamená v roce 1966, kdy jsem se dostal na medicínu, mě moji kamarádi Žora Černobaj a Kolja Kozlov strašili anatomií, hlavně tím, jaká je to složitá a obtížná věda. Co je však důležité, strašili mě, že nás bude učit „Faraday“. Prý nedej Bůh, abyste se dostali do skupiny, kterou vede, nebo ještě hůř, aby byl u vaší zkoušky! Pak je všechno „trúba“ (komín)! Dodnes nerozumím tomu, proč studenti používali tento výraz. Nejspíš proto, že je možné vyletět s institutu jako saze z komína. Opravdu nevím. V budoucnu jsem pak potkával „Faradaye“ na chodbách institutu. Byla to skutečná osobnost. Z nějakého důvodu na mě udělalo dojem, že byl velmi urostlý. Chodil trochu nedbale oblečený. Jestliže na Šerstennikovovi sedělo sako jako ulité, pak na Faradayovi vypadalo trochu jako pytel. To všechno ale byly maličkosti. Jen si představte jeho vzhled! Jeho pohled pronikal až do morku kostí. Obočí bylo hustší, než měl sám Leonid Iljič (Brežněv) a bylo tak neskutečně divoce rostlé, že samo o sobě vzbuzovalo hrůzu. Pokud váš pohled padl o něco níž, spatřili jste jeho nos. Přitom jste se roztřásli na místě. Ten nos byl mohutný, ale nebyl masitý. Hrozný byl z toho důvodu, že z něj trčely husté dlouhé chlupy. Asi vám došlo, že to nebyl porost, jaký mívá muž obvykle pod nosem. Tyhle hrozné chlupy lezly z jeho nozder a dodávaly jeho obličeji zuřivý výraz. Když si uvědomíte, že mě kluci strašili ještě před tím, než jsem ho uviděl, tak je pochopitelné, že jiní studenti při kontaktu s ním ustupovali co nejblíže ke zdi a chtělo se jim šeptat: „Pán Bůh s námi a zlé pryč...!“





Je vyvolaná Lena Dubrovskaja a začíná odpovídat. Mluví zřetelně, energicky a s kuráží. „Faraday“ přerušuje její odpověď a žádá: „Tak Dubrovskaja, sundejte mi támhleten plakát a my si ten obrázek pořádně prohlédneme.“


Podle Wikipedie je despota takový člověk, který se chová podle svých momentálních vrtochů, a násilím prosazuje svou zvůli. Ponižuje přitom s oblibou cizí důstojnost. Nechci ale dlouho mentorovat. Je jen na vás, jaký si uděláte obrázek. Život je komplikovaná záležitost.
Když skončilo naše vojenské cvičení a autobusy nás dopravily k hlavní budově institutu, obrátil se na nás rektor A. A. Tkačov a poprosil nás, abychom postupně drželi čestnou stráž u rakve s ostatky Timofeje Fadějeviče Ryžkova. Tak jsme tam stáli a odpouštěli mu ta příkoří, kterých se na některých z nás dopustil. Já jsem tam prostě stál a přemýšlel o pomíjivosti života. Přál jsem Timofeji Fadějeviči Ryžkovovi lehké odpočinutí
9 srpen 2011
© Copyright: Oleg Sedyšev, 2012
Copyright Registrace №21202050435
k obsahu ↑