Žertovné eseje DAREBÁCI
"Všichni mrtví, s výjimkou těch, kteří jsou naživu, a ti z nich pamatoval."Konfucius
Obsah
- Slovo autora
- Copyright Registrace
DAREBÁCI
Eseje 1. Jak jsem se stal studentem
Eseje 2. Minikolej
Eseje 3. Arkaša
Eseje 4. Dito
Eseje 5. Vagram
Eseje 6. Jevgenij
Eseje 7. Sláva Sizikov
Eseje 8. Báťa
Eseje 9. Tolik a Vagram
Eseje 10. Ilgam a Otari
Eseje 11. Péťa Kozlov a píšťalka
Eseje 12. Golubjov a Sáša Plochich
Eseje 13. Serjoža Ščerbinin
Eseje 14. Zkouška z praktické chirurg...
Eseje 15. Striptýz Lídy Syrkaševové
Eseje 16. Svět je malý
Eseje 17. Pseudosvatba
Eseje 18. Jak jsem dělal vedoucího odb...
Eseje 19. Anatomie
Eseje 20. Skupina č. 118
Eseje 21. RW
Eseje 22. Bratři Romašovovi
Eseje 23. Farmakologie
Eseje 24. Sambo
Eseje 25. Dimka vinařem
Eseje 26. Pivovar
Eseje 27. Delikátnost
Eseje 28. Vojenská příprava
Eseje 29. Festival
Eseje 30. Příliš hr do manželství
Eseje 31. Pivo na přednáškách
Eseje 32. Zkoušky
Eseje 33. Šídlo v pytli neutajíš
Eseje 34. Nešťastná událost
Eseje 35. Vendeta
Eseje 36. Lekce na celý život
Eseje 38. Snubní prsten
Eseje 40. Jak různí byli ti všichni
Eseje 41. Výrobek č. 2
Eseje 42. Kytara
Eseje 43. Lékař, který se minul povol...
Eseje 44. Ať žije sport!
Eseje 45. Canalis nasolacrimalis
Eseje 46. Komsomol
Eseje 47. Unus – jednička
Eseje 48. Foto – Graf
Eseje 49. Tři tablety aminazinu
Eseje 50. "Polární záře"
Eseje 51. Podařená kvítka
Eseje 52. Bratr – 2
Eseje 54. Aspekty osobnosti
Eseje 56. Ďábelský úšklebek
Eseje 57. Jednadvacet žbluňků
Eseje 58. Trojčata
Eseje 59. Plov na Issyk – Kulu
Eseje 60. Spekulace! Je to byznys, nebo...
Eseje 61. Hořký cukr
Eseje 63. Krupicová kaše
Eseje 64. Pocit hrdosti
Eseje 65. Byla to vůbec láska?
Eseje 67. Lístek č. 13
Eseje 68. Když chybí smysl pro dobrodr...
Eseje 69. Portréty
Eseje 70. Exkurze
Eseje 71. Zimní zkouškové období
Eseje 72. Stierlitz může odpočívat
Eseje 73. Dýchejte ústy, prosím
Eseje 74. Hitler kaputt!
Eseje 75. Druhák
Eseje 76. Za chyby se platí
Eseje 77. Tři písmena
Eseje 78. Kníže z Imeretie
Eseje 79. Jeden seje, druzí sklízejí
Eseje 80. Pud soli
Eseje 81. Šprýmař
Eseje 82. Vzhůru na barikády!
Eseje 83. „Gorko! Gorko!“
Eseje 84. Zbabělci
Eseje 85. Zázrak!
Eseje 86. Myš! ...ve vlasech? Jak origi...
Eseje 87. Rozený porodník
Eseje 88. Mezinárodní den dětí
Eseje 91. Tumáš granát, fašisto!
Eseje 96. POPA
Eseje 97. Ty jsi ale hazardér, Paramoš...
Eseje 99. Věčně hladoví
Eseje 100. Darebáci
Po ukončení institutu
Eseje 37. Bílé chryzantémy
Eseje 53. Trojí dík
Eseje 55. Jsme jedenáctí! No a co?
Eseje 62. Fajnzilbergův omyl
Eseje 90. Ještě to není to pravé
Eseje 92. Záchrana tonoucích je v ruk...
Eseje 93. Lidé, buďte šťastní
Eseje 94. Balzám na srdce
Eseje 98. Óda na plov
Besedy v kuchyni
Eseje 39. Cihlou do hlavy
Eseje 89. Gurjevská kaše neboli besedy...
Za horizontem
Eseje 66. Paříž, Paříž...
Eseje 95. Milán – město blahobytné
Eseje 76. Za chyby se platí
Říká se, že nouze naučila Dalibora housti. Já bych si dovolil směle parafrázovat, „že nouze naučila housti studenty“. Obzvlášť když se jejich nápady týkaly „ulejvání“z takových předmětů, jako je třeba tělocvik. Ve svých předchozích esejích jsem už psal, jak jsme to ve své době řešili. Zapisovali jsme se do různých sportovních oddílů a za to jsme pak dostávali zápočty. Ani nás nenapadlo, že bychom snad na tělocvik vůbec nechodili. Já jsem dělal sambo, účastnil jsem se školních soutěží, byl jsem proto zproštěn docházky na tělocvik a byl jsem na to hrdý. Tolik Lopatin jezdil na různé soutěže mezi lékařskými fakultami a obsazoval tam medailová místa. Studenti z vyšších ročníků byli ještě daleko protřelejší než my a uměli se tomuto veskrze neoblíbenému předmětu zcela vyhnout.Roman Žuk studoval v devadesátých letech na fakultě dětského lékařství v Kemerovském státním lékařském institutu a bydlel v Kirovské čtvrti. Roman studoval dobře. Nebyl to žádný ulejvák. Prakticky vždycky byl na hodinách připravený ke zkoušení. Samo sebou, že nějaký svůj čas také věnoval studentským zábavám, ale snažil se, aby to nemělo vliv na výsledky ve škole, a to se mu dařilo. Měl v rodině dobrý příklad. Jeho maminka také studovala na stejné škole a hodně mu vyprávěla o tradicích, a vůbec o tom, jak to na škole chodí. Vyprávěla také o učitelích, jakou má kdo povahu i zvláštnosti. Romanovi to dost pomáhalo.
Všechno probíhalo normálně, až na tělocvik. Bylo mu až k pláči líto času, který musel ztrácet cestami na druhý konec města. V těch letech se hlavní budova školy přestěhovala do Leninské čtvrti Kemerova, což byla ta nejvzdálenější část od centra, kde se nacházela katedra tělesné výchovy a kde také probíhala výuka. Zabralo to celkem pět až šest hodin! Jezdit maršrutkou bylo pro studentskou kapsu poněkud nákladné. Roman vždycky uměl zacházet s časem i s penězi. Uměl přesvědčit ostatní, že je vyjde levněji, když se na konci semestru složí a koupí pro katedru nějaký dárek, aby za to mohli dostat zápočet, než jezdit několikrát týdně na hodiny tělocviku. S těmi penězi to byla trefa do černého, a navíc ještě ušetřený čas za cestování, který se pak hodil při studiu. Kamarádi bez dlouhého přemýšlení s Romou souhlasili.
Roman Žuk měl ještě jednu výraznou vlastnost, uměl velmi přesvědčivě a sebevědomě mluvit. V jeho hlase i slovech zaznívaly elementy racionální psychoterapie takovým způsobem, že okolí prakticky vždycky jeho návrhy přijímalo. A jestli to někdy nebylo hned a úplně, tak alespoň v základních obrysech. Celá ta banda záškoláků přijala návrh o dárcích pro katedru TV s nadšeným: „Hurá!“ S radostí jsme se ulejvali a místo tělocviku chodili za školu. Dokonce jsme se tím chlubili před kolegy z ročníku. Čím víc se ale blížil zápočet, tím častěji jsme měli černé myšlenky: „A co když...?“ Studenti přicházeli za Romou s pochybnostmi, ale Roman se choval přesvědčivě a nedával prostor pro to, aby podobné pocity nabíraly na intenzitě. Popravdě řečeno, nakonec se i u Romana, ať chtěl nebo nechtěl, objevily podobné zrádné myšlenky: „A co když...?“
Nadešla doba zápočtů a všechno proběhlo báječně. Kamarádi koupili nějakou kosmetiku a kytky v květináčích a na oplátku přibyl v indexech u zápočtu z tělocviku potřebný podpis. Tak to chodilo tři semestry. Kamarádi byli spokojení, na tělocvik nedocházeli, a proto se k nim ani nedonesly poslední novinky z katedry. Byli to prostě flákači, jak je nazvala máma jednoho ze spolužáků. Novinky na katedře se totiž týkaly přímo jich. Na katedru totiž přišel nový učitel, který si potrpěl na dodržování pravidel. A když výše zmínění lajdáci přišli pro další zápočet, čekala je ne zcela příjemná novinka. Zameškané hodiny bylo třeba až do poslední nahradit. Jinak připadala v úvahu jedině účast na lyžařských závodech. To tedy byla situace!
Závod odstartoval a v lyžařské stopě vyrazil i Roman. A snažil se ze všech svých sil, ale těch bylo bohužel málo. Roman doběhl, a nakonec získal čestné sedmnácté místo. Z jeho pohledu to nebylo vůbec špatné, vždyť sedmnácté místo ze třiceti závodníků je docela slušné. Neskončil přece jako poslední! Horší bylo, že v institutu jeho optimismus nesdíleli. Navíc ještě vyplula na povrch aféra se Semjonem.
Romanovi dodnes není jasné, jakým zázrakem se vykroutil z téhle situace bez větší újmy. Od té doby ovšem musel pravidelně docházet na tělocvik. A jeho kamarádi ulejváci jakbysmet.
23 říjen 2011
© Copyright: Oleg Sedyšev, 2012
Copyright Registrace №21202070525
k obsahu ↑